zondag 3 augustus 2008

Favoriete schilderijen...



de schreeuw - Edvard Munch

Was ik van onder de indruk toen ik op m'n 17de in m'n esthetica-boek ah bladeren was.
Jammer dat we zo'n oersaaie leerkracht hadden, ik zou er nu geld voor geven om meer te weten over welke stijlen welke namen hebben en waar het eigenlijk allemaal vandaag komt.
'Dinge zoals bij de dinges' is een beetje onduidelijk als je het aan iemand wil uitleggen.




Magritte,
voor degenen die mij kennen is het klaar als pompwater;

Niets is wat het lijkt...

6 opmerkingen:

Trijn zei

Inderdaad prachtige werken.
Ikzelf ben een bewonderaar van Salvador Dalì: heb in mijn slaapkamer in het ouderlijk huis nog steeds een poster hangen van hem (The Burning Giraffe): schitterend!

elke zei

Ik heb boeken genoeg als je wil weten wat voor stijl het is, hoor.

Hier geen fan van Dali, den creep. Wel Magritte en Munch kan ik ook wel smaken.

marc zei

@ elke: donderdag op canvas: een docu over Rothko. Zien!

Hier is Peter Doig dezer dagen favoriet.

Elsje zei

He, datzelfde werk van Magritte heb ik ook gebruikt:
http://elsjesemoties.blogspot.com/2006/10/geniet-van-magritte.html
Mooi he?

Elsje zei

trouwens, hier in de kamer hangt het prachtige schilderij Mañana de pascua van Caspar David Friedrich. Ken je dat? Zo ontzettend mooi!!!
Kijk maar eens:
http://www.museothyssen.org/thyssen/coleccion/obras_ficha_zoom958.html

Anoniem zei

Munch behoort ook hier tot de favorieten.

De kracht die van De Schreeuw uit gaat is zo overweldigend...