zondag 10 augustus 2008

de Bib

Zoals eerder vermeld ben ik een leesbeest, horentjes, een lange staart, de hele reutemeteut...

Gisteren dankzij dochterlief 2 boeken op de kop kunnen tikken voor respectievelijk elk 1Euro. Er was nl. 'markt' in onze bib. Dan ruimen ze oude boeken op en verkopen ze tegen een prijsje om ...? Een groepsuitstap te kunnen maken, nieuwe planten aan te schaffen, hun kleerkasten aan te vullen. Stiekem hoop ik dan dat gewoon gezellig nr de boekenwinkel zullen trekken om nieuwe boeken te kopen, LIEFST boeken die ik NOG NIET heb! (ik weet het , ik ben high-maintenance...)

En zoals u zich kan voorstellen verkopen ze daar niet hun laatste aanwinsten.
Nee, ze verkopen boeken waarin de speurders zich nog bedienen van vergrootglazen ipv vingerafdrukkenzoekstof en ik nog geschreven word als 'ich'... Atlassen waarin Tjechoslovakije nog 1 land is en de ijsberen nog niet bedreigt zijn.

Maar als je goed genoeg zoekt vind je boeken die de moeite waard zijn (persoonlijk); tussen alle vergeelde exemplaren zaten de geschreven, originele én betere versies van 'Hell's Kitchen' en 'Devil's Advocate'. Geen hoogstandjes maar ideale boeken voor ah strand (don't mind the sand), voor die momenten dat je wil lezen maar niet direct weet welk boek én dergelijke kan ik eindeloos herlezen.

Koopje gedaan dus!
...
Naast een eerder vreemde ontdekking.

Voor niet meer dan een halve euro kan je ook jeugdboeken kopen. Ik probeer mijn oudste al heel lang warm te maken voor lezen. (wat maar deels lukt maar allé, ik heb nog een tweede die zelfs nu al wél geïnteresseerd lijkt in boeken, na een tijdje meer om op ze te kauwen dan om ze te bekijken, maar toch...)

Mijn moederinstinct besloot dus om ook es door die stapel te zoeken, in de hoop daar een pareltje te vinden. En ik vond pareltjes, ik vond prachtige boeken, ik vond niet minder dan 3 (lees=drie) boeken die op de zolder in 2plastiek zakken én een toegeplakte doos liggen te wachten tot dochterlief oud genoeg is om ze te lezen. DRIE! Ik voelde me op slag niet meer '28 maar innerlijk 19'! Ik was even gewoon 28 en teleurgesteld.

Ze verkopen de boeken die ik verslonden heb, zoals een dierbare vriend me ter herinnering bracht: ik zat binnen in de zetel te lezen terwijl het buiten 25°C was én ik eigenlijk moest spelen met vriendjes!
Mijn eerste reactie was ze te redden, ik ging ze kopen, allemaal. Ik ben gestopt met boeken-zoeken en naar buiten gegaan, ademen.

Geen conclusies dit keer. Volgende keer bij het bibbezoek es informeren op basis van welke criteria de kinderboeken verkocht worden...

3 opmerkingen:

Elsje zei

Ik mis titels! Vurtel, vurtel!

Nes zei

Duivelskind! Het Koopkind! Een schim in de mist!

Stuk voor stuk pareltjes met blijvende thema's!

Elsje zei

o jee, dat zegt me allemaal niets. ik begrijp dat mijn literaire opvoeding zwaar tekort is geschoten? :-)